پکیج گندزدایی آب با ازن :

ازن از جمله ترکیباتی است که با توجه به خواص ویژه خود ، نزدیک به یک قرن است که بعنوان گند زدا در آب آشامیدنی توسط کشورهای اروپایی مورد استفاده قرار گرفته است . اولین کار برد ازن در سال 1893 در کشور هلند و برای تصفیه خانه ای که از آب رودخانه راین تغذیه می نمود صورت پذیرفت . امروزه بیش از یک هزار تصفیه خانه آب از ازن بعنوان بخشی از تصفیه شیمیائی استفاده می کنند که اغلب آنها در کشورهای غربی بویژه فرانسه ، سوئیس و کانادا قرا دارند بزرگترین تاسیسات گند زدائی با ازن در مناطق پاریس و مونترال بکار گرفته شده است.

روش ازن زنی به عنوان یکی از روش های ضد عفونی در کنار روش کلرزنی و روش اشعه فرابنفش مطرح می باشد.

گاز ازن (با فرمول شيميايي O3 ) يكي از قوي‌ترين اكسيد كننده هاي موجود در طبيعت به شمار مي‌رود. ازن عامل ضد ميكروبي با طيف گسترده و قوي بوده كه مي‌تواند باكتري‌ها، قارچ‌ها، ويروس‌ها، جلبک‌ها، کپک‌ها و … را در زمان كوتاهي بطور كامل از بين ببرد.

قدرت گند زدائی بالا

خصوصیات میکروب کشی ازن بیانگر پتانسیل بالای اکسید اسیون آن می باشد. تحقیقات نشان می دهد که گند زدائی توسط ازن حاصل اثر مستقیم آن برباکتریها و تجزیه دیواره سلولی باکتریها می باشد . که از این نظر با مکانیسم عمل کلر در فرایند گند زدائی متفاوت است. با توجه به قدرت بالای گند زدائی ازن در مقایسه با کلر (25 برابر ) و سایر گندزداها ، زمان کمتری جهت تکمیل فرایند گند زدائی نیاز می باشد. بررسی ها همچنین بیانگر توانائی بیشتر ازن در از بین بردن ویروسها در مقایسه با کلر می باشد

کاربرد ازن در تصفیه آب و فاضلاب

تاثیر بسیار زیاد ازن بر آلاینده های مختلف در آب و فاضلاب و قدرت گند زدایی بالای آن، باعث شده است تا استفاده از آن در کشورهایی از قبیل استرالیا، سوئد، آمریکا، کانادا و آمریکا و همچنین هند رواج بسیار زیادی داشته باشد. از مهم ترین موارد کاربرد از می توان به گزینه های زیر اشاره نمود:

حذف بو، رنگ، طعم ناخوشانید آب

حذف باکتری ها و ویروس ها در آب و فاضلاب های بهداشتی

حذف فلزات سنگین در فاضلاب صنعتی و آب

اکسید کردن مواد آلی موجود در آب

افزایش سرعت لخته سازی و انعقاد مواد معلق در آب

 کاربرد ژنراتورهای گاز ازن

تصفیه خانه های آب و پسآبهای صنعتی و شهری

صنایع غذائی و آشامیدنی از جمله کارخانجات تولید آب شرب و نوشابه و سایر نوشیدنی ها

استخرهای شنا و مجموعه های ورزشی تفریحی آبی

استخرهای پرورش آبزیان

تصفیه و ضدعفونی سازی آب صنعتی مورد نیاز کارخانجات و صنایع مختلف از جمله صنایع نساجی، صنایع داروئی، صنایع شیمیائی و پتروشیمی، صنایع نفت

مواد قابل حذف با روش ازن زنی

آلودگی ها و مشکلات زیر میتوانند با ازن حذف شوند و از بین بروند :

مواد معدنی و غیر آلی
فلزات: شامل آهن و منگنز و بسیاری دیگر
مواد آلی: شامل رنگ، جلبک و سایر ترکیبات کربن
پروتوزا: شامل تمام نوع های شناخته شده مانند کریپتوسپریدیم، ژیاردیا و تمام آمیب ها
باکتری ها: تمام نوع های شناخته شده آن شامل باکتری های آهن
ویروس ها: شامل تمام انواع آن
BOD  وCOD

تفاوت کلر با ازن در تصفیه آب و فاضلاب

در بسیاری از دستگاه های تصفیه آب و فاضلاب، برای فرآیند تصفیه شیمیایی از کلر برای ضدعفونی و از بین بردن باکتری ها و مواد معدنی و فلزات استفاده میشود. با وجود تمام مزایایی که کلر به همراه دارد، به چند دلیل مهم نقش ازن در تصفیه فاضلاب و آب بیشتر می باشد که عبارتند از:

قدرت گند زدایی ازن 25 مرتبه بیشتر از کلر می باشد

برخلاف کلر، استفاده از ازن در تصفیه خانه موجب تولید مواد مضر مانند تری هالومتان نخواهد شد

ناپایداری ازن بیشتر از کلر می باشد و باید بلافاصله بعد از تولید مصرف شود. ترکیبات کلر از قبل تولید شده و در مخازن ذخیره شده و در برخی از مواقع با مشکل انفجار این مخازن ممکن است مواجه گردید

خاصیت اکسندگی ازن بیشتر از کلر می باشد

قدرت بالا لخته سازی ازن نسبت به کلر

شرکت آرتا انرژی تامین کننده  انواع پکیج های گند زدای ازن آماده ارایه خدمات جهت تامین پکیج های فرآیندی شما کارفرمایان محترم می باشد. 

جهت ارایه مشاوره و ثبت سفارش از طریق قسمت تماس با ما با کارشناسان شرکت، تماس حاصل فرمایید

نمونه کارهای مشابه