اسمز معکوس RO

تصفیه آب به روش اسمز معکوس (Reverse Osmosis) که با تصفیه آب با دستگاه آب شیرین کن صنعتی نیز شناخته شده می باشد، یکی از روش های الهام گرفته از رفتار طبیعت است که تا حد زیادی نمک و املاح و یون های مضر را از آب حذف می کند. این روش تصفیه آب در واقع عکس رفتار طبیعت و کلیه انسان عمل می کند و با کمک غشای نیمه تراوا از ورود آلاینده ها، مواد رسوب کننده و غیره جلوگیری نموده و در نهایت آب خالص ارائه می دهد.

فرایند اسمز معکوس

در ابتدا آب از منبع تغذیه یا شیر ورودی دستگاه تصفیه آب ، وارد فیلتر پیش تصفیه Pre-Filter میشود که در کارتریج فیلتر مرحله اول تصفیه آب ، حذف خاک ، شن و ماسه انجام میگیرد . سپس با عبور از فیلتر دوم و سوم کلر آن حذف میگردد . سپس با کمک یک پمپ تصفیه آب ، این آب آشامیدنی تصفیه شده که هنوز هم دارای مقدار زیادی ناخالصی و نمک است وارد کارتریج ممبران اسمز معکوس ro میشود و از آن عبور میکند .

این غشای کاملا ریز بافت ، فقط اجازی میدهد تا آب از طریق لایه های آن عبور کند . 

آب خروجی از غشاء اسمز معکوس ، آب مقطر نامیده میشود که عاری از هر گونه املاح مضر است . در نهایت این آب تصفیه شده اسمزی ، از طریق فیلتر پست کربن خطی عبور میکند که بوی باقی مانده تا طعم باقی مانده از آب را حذف و شیرین مینماید .

  • پیش تصفیه دستگاه اسمز معکوس (RO)

تصفیه مقدماتی آب ورودی به دستگاه اسمز معکوس یا RO ، به منظور استفاده بهینه از ممبران ها و افزایش زمان کارکرد ممبران انجام می گیرد و در طی این عملیات آب آماده عبور از ممبران می شود. عملیات تصفیه مقدماتی آب ورودی شامل مراحل زیر است.

  • جداسازی ذرات معلق جامد: مواد معلق و کلوئیدی موجود در آب موجب گرفتگی ممبران می شود. میزان رسوب گذاری آب وردی با اندیس SDI تعیین می گردد و لازم است که مقدار آن کمتر از حد مجاز باشد. به منظور کاهش کدورت و ذرات معلق آب از فیلتر شنی و فیلتر میکرونی با منافذ 5 میکرون استفاده می شود.
  • حذف میکرواورگانیسم ها: وجود میکرواورگانیسمها همانند باکتری ها می تواند موجب گرفتگی میکروبی ممبران شود. و حتی در برخی موارد آنزیم های ترشح شده از میکرواورگانیسم ها بر روی ممبران اثر تخریبی دارد. به همین دلیل لازم آب قبل از ورود به دستگاه RO ضد عفونی گردد.
  • برای ضد عفونی آب می توان از انواع روشهای ضد عفونی آب استفاده کرد. در صورت استفاده از کلرین برای ضد عفونی به دلیل اثر تخریبی کلر بر روی ممبران ها باید کلر قبل از ورود به ممبران حذف شود که این کار توسط تزریق متابی سولفیت انجام می شود.
  • حذف بار آلی: به منظور کاهش بار آلی و یا جداسازی کلر باقیمانده در آب ورودی از بسترهای کربن فعال استفاده می شود.
  • کنترل عوامل رسوب کننده: مواد اکسید شونده هماننده اکسید ها و هیدرواکسیدهای آهن، منگنز و سیلیس می تواند در طی فرآیند نمک زدایی مشکلاتی را بوجود آورند و در نتیجه کارایی ممبران کاهش یابد. ترکیب هگزا متافسفات را می توان برای کنترل عوامل رسوب کننده استفاده کرد.
  • تنظیم pH: تنظیم نمودن pH آب به منظور افزایش عمر غشا و جلوگیری از رسوب کردن برخی املاح امری ضروری است. عمر مفید ممبران ها در pH نامناسب به دلیل هیدرولیز شدن کاهش می یابد.

نحوه ی عملکرد اسمز معکوس

اسمز معکوس با استفاده از یک پمپ فشار بالا برای بالا بردن فشار سمت محلول نمکی فعالیت میکند. این فشار نیرویی را به آب برای عبور از غشای نیمه تراوا وارد می نماید. آب از این طریق تمام ( حدودا ۹۵ تا ۹۹ درصد ) نمک های حل شده را ترک می کند. مقدار فشار مورد نیاز بستگی به غلظت آب خوراک دارد. هرچه غلظت آب خوراک بیشتر باشد، فشار بیشتری برای غلبه کردن به فشار اسمزی نیاز است. آب یونیزه شده، آب پرمیت یا محصول نامیده می شود. جریان آب که حاوی آلاینده های غلیظ است و از طریق غشای اسمز معکوس عبور نمی کنند، جریان ریجکت یا غلیظ نام گذاری شده است.

هنگامی که آب خوراک به غشای اسمز معکوس تحت فشار وارد می شود (فشار کافی برای غلبه بر فشار اسمزی)، مولکول های آب از غشای نیمه تراوا عبور می کنند و نمک ها و دیگر آلاینده ها اجازه ی عبور ندارند؛ در همین حال این مواد به جریان ریجکت (جریان غلیظ یا آب نمک) تخلیه می گردد. همچنین آب ریجکت می تواند وارد زهکش یا به آب خوراک اضافه شود. در شرایط خاصی این آب به سیستم اسمز معکوس برگشت داده می شود تا در مصرف آب صرفه جویی نمایند. آب عبوری از غشاها پرمیت یا محصول نامیده می شود و معمولا حدود ۹۵ تا ۹۹ درصد نمک های حل شده از آن حذف می گردند.

کاربرد ها

دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس (RO) برای تولید آب آشامیدنی به روش نمک زدائی از آبهای لب شور و آب دریا و حتی در منازل جهت تامین آب شرب با طعم بهتر و دفع عوامل میکروبی و بیماری زا بکار می رود. دستگاه اسمز معکوس (RO) در صنایع داروسازی، آرایشی و بهداشتی، خودروسازی، صنایع سازنده نیمه هادی، صنایع تولید برق و اکثر صنایع دیگر مورد استفاده قرار می گیرد.

فرایند اسمز معکوس شامل

پیش تصفیه ( سیستم فیلتراسیون جهت حذف ذرات معلق احتمالی موجود در پساب )

پکیج تزریق مواد شیمیایی ( پمپ تزریق اروپایی ، مخزن پلی اتیلین ، الکترو میکسر ، شاسی )

مارک های معتبر اروپایی)) پمپ فشار قوی

غشاء های نیمه تراوا ( ممبران )

پرشر وسل (PRESSURE VESSEL)

ابزاردقیق

سیتم کنترلی PLC و برقی

طراحی دستگاه تصفیه آب RO، اسمز معکوس

یک سیستم RO صنعتی که به درستی و به شکل بهینه طراحی شود باید بتواند حداقل بین ۹۵٪ تا ۹۹٪ ناخالصی‌های موجود در آب ورودی را از آن حذف کند. برای طراحی دستگاه تصفیه اسمز معکوس نیاز است تا پارامترهای مشخصی در نظر گرفته شود.

فشار جریان آب ورودی به دستگاه

فشار جریان خروجی از سیستم

دبی جریان آب ورودی

دبی آب تصفیه‌ شده توسط دستگاه اسمز معکوس

فشار جریان پساب خروجی

هدایت الکتریکی (EC ) آب ورودی

هدایت الکتریکی آب خروجی از دستگاه RO

دمای محیط و دمای آب ورودی به سیستم

شرکت آرتا انرژی سازنده  انواع دستگاه تصفیه ی آب ، آماده ارایه خدمات جهت طراحی و ساخت پکیج های فرآیندی شما کارفرمایان محترم می باشد. 

جهت ارایه مشاوره و ثبت سفارش از طریق قسمت تماس با ما با کارشناسان شرکت، تماس حاصل فرمایید

نمونه کارهای مشابه