لجن فعال با مدیای ثابت IFAS

فرآیند IFAS( Integrated Fixed Film Activated Sludge) نوعی فرآیند بیولوژیکی با رشد چسبیده می باشد. در این فرآیند میکرواورگانیسم ها بر روی بسترهای رشد تشکیل شده و یک لایه بیولوژیکی به نام بیو فیلم را تشکیل می دهند. لایه بیو فیلم در حقیقت یک ساختار غیر یکنواخت بسیار پیچیده بوده و اعتقاد بر این است که این لایه دارای منافذ عمودی و افقی زیادی است که آب از بین آنها عبور می کند. بیومس در بیو فیلم بسیار متراکم است و در اعماق بیشتر این تراکم بیشتر می شود. در فرآیند IFAS علاوه بر توده بیولوژیکی رشد چسبیده توده های معلق نیز وجود دارند. فرآیند IFAS مزایای بسیار زیادی به فرآیندهای متداول لجن فعال دارا هستند. این سیستم نسبت به شوک بار آلی و هیدرولیکی مقاومت بیشتری را دارا بوده و از سویی دیگر نسبت به سایر فرآیندهای لجن فعال انعطاف پذیری بالاتری داشته و قدرت تصفیه بیشتری دارا می باشد.

فرایند تصفیه فاضلاب به روش IFAS

یکی از روش‌های موثر در تصفیه فاضلاب استفاده از روش‌های بیولوژیکی می‌باشد. هدف از این روش‌ها، تصفیه زیستی پساب توسط میکروارگانیزم های هوازی و بی هوازی می‌باشد. به نوعی در تصفیه بیولوژیکی فاضلاب، مواد آلاینده آلی توسط میکروارگانیزم ها از حالت محلول در پساب به جامد معلق یا لجن( Bio Mass ) تبدیل می‌شوند. این امر با کنترل جمعیت میکروارگانیزم ها بهبود پیدا می‌کند. در تصفیه فاضلاب به روش IFAS با تعبیه پکینگ مدیا در حوضچه ها، زمینه برای افزایش جمعیت میکروارگانیزم ها و به دنبال آن تجزیه و مصرف مواد آلاینده آلی و کاهش BOD فراهم می‌شود.

همانطور که عنوان شد تصفیه فاضلاب به روش IFAS تلفیق روش لجن فعال و بستر ثابت است که این موضوع سبب افزایش راندمان تصفیه و حذف آلاینده های فاضلاب می‌شود. فرآیند لجن فعال دارای راندمان بالای تصفیه و انعطاف پذیری بالا و فرآیند بستر ثابت دارای پایداری و مقاومت بالا در برابر شوک‌های آلی و هیدرولیکی فاضلاب می‌باشد.

کاربرد فرایند تصفیه فاضلاب به روش IFAS

قابل استفاده در سیستم های تصفیه فاضلاب بهداشتی به دلیل نیاز به فضای کم راه اندازی

پکیج تصفیه فاضلاب بیمارستانی و واحدهای درمانی

حذف ازت از تصفیه خانه های مجاور دریا و رودخانه ها

ساختار لجن فعال با مدیای ثابت IFAS

پیش تصفیه

مخزن هوادهی IFAS

زلال سازی فاضلاب

انواع سیستم های IFAS

  • سیستم های IFAS با مدیای ثابت
  • سیستم های IFAS با مدیای پراکنده

کاربرد پکینگ مدیا ثابت در تصفیه فاضلاب

در سیستم های هوازی و بی هوازی تصفیه فاضلاب با استفاده از پکینگ مدیا ثابت، سطح تماس افزایش پیدا می‌کند و سبب رشد و چسبیدن میکروارگانیزم ها به خود می‌شود به نوعی که حذف نیترات از فاضلاب نیز اتفاق می‌افتد. یکی از فرآیندهای مهم در تصفیه فاضلاب با استفاده از پکینگ مدیاهای ثابت فرآیند IFAS می‌باشد. استفاده از پکینگ مدیاهای ثابت در فرآیند ته نشینی نیز سبب تسریع در فرآیند زلال سازی و ته نشینی ذرات معلق موجود در فاضلاب می‌شود که به آن‌ها صفحات لاملا نیز گفته می‌شود

مزایای پکینگ مدیا ثابت :

مقاومت بالا در برابر مواد شیمیایی و فرسودگی

افزایش سطح تماس جهت رشد بهتر میکروبی

داشتن ساختار ساده و در نتیجه نصب راحت تر

بالارفتن شوک پذیری سیستم در برابر شوک ناشی از بارآلی و شوک هیدرولیکی

وزن سبک و داشتن استحکام و انعطاف پذیری بالا

به دلیل طراحی خاص پکینگ مدیاهای ثابت، افت فشار بسیار ناچیزی در آن‌ها به وجود می‌آید.

نکات مهم در انتخاب بستر یا مدیا در تصفیه فاضلاب به روش IFA

  • جنس بستر
  • شکل هندسی، ابعاد و دانسیته بستر
  • مساحت سطح ویژه
  • هزینه تولید

مزایای فرایند لجن فعال با مدیای ثابت IFAS

کاهش حجم مخزن هوادهی و در نتیجه کاهش فضای مورد نیاز سیستم تصفیه

امکان افزایش ظرفیت و ارتقای سیستمهای تصفیه فاضلاب موجود بدون افزایش حجم مخزن هوادهی

امکان حذف ازت در مخزن هوادهی بدون نیاز به تهیه و ساخت واحدهای اضافی دیگر

مقاومت بالای سیستم در برابر شوکهای وارده به علت غلظت بالای لجن در مخزن هوادهی

عوامل موثر بر راندمان IFAS

  • هر چه فرآیند پیش تصفیه بهتر و با راندمان بالاتری انجام شود، گام های بعدی تصفیه IFAS سریع تر و با کیفیت بهتر انجام خواهد شد.
  • حجم توده زیستی تشکیل شده بر روی بیوفیلم با میزان هوادهی ارتباط مستقیم دارد. هر اندازه این لایه حجیم تر باشد، هوادهی بیشتری برای رشد باکتری ها نیاز بوده و هزینه ها نیز افزایش پیدا خواهند نمود.
  • اندازه مخزن و بستر هوادهی باید با دقت انتخاب شود. در شرایطی که مدیاها پراکنده می باشند، مخزن باید به اندازه کافی فضا برای تحرک آنها داشته باشد.

شرکت آرتا انرژی سازنده  انواع پکیج تصفیه فاضلاب  روش IFAS  آماده ارایه خدمات جهت طراحی و ساخت پکیج های فرآیندی شما کارفرمایان محترم می باشد. جهت ارایه مشاوره و ثبت سفارش از طریق قسمت تماس با ما با کارشناسان شرکت، تماس حاصل فرمایید.

نمونه کارهای مشابه