بیوراکتور غشایی MBR:

بصورت کلی روش های مورد استفاده در پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی و بهداشتی را می توان به سه گروه فیزیکی، بیولوژیکی و شیمیایی تقسیم بندی نمود. در هر یک از این مراحل از تجهیزات و روش های خاصی برای کاهش آلاینده های مختلف استفاده شده و کاملا با هم متفاوت می باشند. بیوراکتور غشایی یکی از فرآیندهای تصفیه فاضلاب مورد استفاده در صنعت تصفیه پساب می باشد که از دو مرحله فیزیکی و بیولوژیکی در کنار فیلتراسیون استفاده نموده است. در این روش مرحله تصفیه شیمیایی حذف شده و هیچ اقدامی به منظور گند زدایی، منعقدسازی و لخته کردن و ته نشینی ذرات کلوئیدی انجام نمیشود. به جای آن از فیلتر و غشاهای مختلف به شیوه های گوناگون استفاده میشود تا ذرات معلق در پساب ها با راندمان بالا جمع آوری شوند.

بیوراکتور غشایی MBR زیرمجموعه ای از روش های بیولوژیکی برای تصفیه آب و فاضلاب می باشد که از غشاهایی با منافذ بسیار ریز در آن استفاده میشود.

بیوراکتور غشایی MBR ، ترکیب فرایندهای بیولوژیکی با جداسازی غشای (Membrane Separation) یکی از جدیدترین تکنولوژی های تصفیه فاضلاب می باشد که به سرعت در حال رشد در این صنعت است.

نحوه تصفیه فاضلاب به روش بیوراکتور غشایی :

در حالت کلی تصفیه فاضلاب در بیوراکتور غشایی شامل تصفیه فیزیکی، بیولوژیکی و فیلتراسیون است. به عبارت دیگر، در مقایسه با سایر روش های تصفیه، مرحله زلال سازی و ته نشینی و تصفیه شیمیایی حذف می شود. روند تصفیه بیوراکتور غشایی به صورت زیر است:

  • ذرات جامد معلق در اندازه های بزرگ در ابتدایی ترین مرحله به کمک آشغالگیر جمع آوری میشود. در این مرحله ذرات ریز امکان جدسازی را ندارند و تصفیه آنها در مراحل بعد انجام میشود.
  • در گام بعد فاضلاب وارد واحد تصفیه بیولوژیکی میشود. مواد آلی توسط میکروارگانیسم ها تجزیه شده و تکه های آنها در فاضلاب شناور است.
  • فاضلاب بعد از تصفیه بیولوژیکی وارد سیستم فیلتراسیون میشود. در این بخش غشاها به صورت غوطه ور و جریان جانبی قرار گرفته و ذرات معلق در فاضلاب در اندازه های کوچک نیز امکان عبور از آن را پیدا نمی کنند.
  • در نهایت فاضلاب تصفیه شده از دستگاه تخلیه شده و لجن تشکیل شده روی غشاها و سیستم فیلتراسیون به عنوان لجن برگشتی به مرحله قبل انتقال داده میشوند

کاربردهای بیوراکتور غشایی MBR

به طور کلی بیوراکتور غشایی در تصفیه پساب برخی از صنایع کاربرد دارد:

مواد غذایی و نوشیدنی- دارای مواد آلی زیاد
صنعت نفت – بخش اکتشاف، پالایش و پتروشیمی
صنعت داروسازی- مواد تشکیل‌دهنده فعال دارویی (API)
صنعت کاغذ و خمیر کاغذ – مقادیر بالای مواد جامد معلق ، COD و BOD
پساب صنعت نساجی- قابلیت تجزیه مجدد، سمیت، مقدار FOG و رنگ
شستن محل دفن زباله – طیف گسترده‌ای از ترکیبات آلی و معدنی محلول و معلق
پساب کشتی – الزامات قانونی و محدودیت‌های فضایی

انواع بیوراکتور غشایی :

  • بیوراکتورغشایی غوطه ور یا IMBR

در تصفیه فاضلاب به روش بیوراکتور غشایی غوطه ور، فیلترها در بخش بیوراکتور کاملا درون آب قرار گرفته و مواد جامد معلق امکان عبور از فیلتر را پیدا نمی کنند. در نهایت فاضلاب تصفیه شده از مخزن خارج شده و با کیفیت بالا در مصارف بعدی استفاده میشود. در تصفیه خانه های کوچک از غشاهای مسطح یا FS و در مقابل از غشاهای توخالی برای تصفیه خانه های بزرگ و شهری استفاده می گردد.

  • بیوراکتور غشایی جریان جانبی با SMBR

در SMBR در واقع فیلتراسیون ها خارج از مخزن بیوراکتور قرار گرفته و پس از انجام تصفیه بیولوژیکی به کمک لجن فعال، پساب ها همراه با مواد جامد معلق به درون فیلتر وارد شده و از پساب جدا میشوند. پساب های حاوی مواد معلق بزرگتر که امکان عبور از فیلتر را پیدا نکرده اند، مجدد وارد بخش بیوراکتور می گردند.

  • بیورآکتور مسطح

همان طور که از نام این فیلترها مشخص است، صفحات غشای به کار رفته در آنها مسطح و مستطیلی شکل می باشند. البته لازم به ذکر است که جنس و نوع این صفحه ها با هم تفاوت زیادی دارند، به طوریکه برخی سخت و غیرقابل انعطاف بوده و برخی نرم و قابل انعطاف می باشند.

  • MBR با صفحات توخالی

نوع الیاف به کار رفته در این سیستم غشایی توخالی می باشد. در این سیستم آب با فشار وارد الیاف های توخالی شده و باکتری ها و میکروارگانیسم ها و سایر آلاینده ها از آب جدا میشوند.

  • MBR چند لوله ای

در این سیستم یک دسته از لوله درون مخزن استوانه ای شکل قرار گرفته و عمل تصفیه و انتقال آب با کیفیت از داخل لوله به خارج صورت می گیرد.

مزایای فرآیند راکتور بیولوژیکی غشایی :

  • کیفیت بالای پساب
  • قابلیت بارگذاری بالا

معایب فرآیند راکتور بیولوژیکی غشایی :

  • هزینه های بالای بهره برداری و سرمایه گذاری ممبر یا غشا
  • پیچیدگی و رسوب غشایی
  • هزینه بالای مصرف انرژی

شرکت آرتا انرژی سازنده و طراح  انواع  پکیج های بیوراکتور غشایی MBR ، آماده ارایه خدمات جهت طراحی و ساخت پکیج های فرآیندی شما کارفرمایان محترم می باشد. جهت ارایه مشاوره و ثبت سفارش از طریق قسمت تماس با ما با کارشناسان شرکت، تماس حاصل فرمایید.

نمونه کارهای مشابه